Skip to main content

preparation for winter travel 2017

Sebenarnya tiada perancangan awal untuk melancong waktu musim sejuk..
semua berlaku tanpa diduga apabila mendapat pelawaan daripada kawan universiti..
pelawaan melalui whatapps untuk turut serta dengan kawan-kawan yang lain menjadi realiti..
apabila diriku setuju untuk membuat tempahan tiket penerbangan ke pulau jeju..
tidak pernah terfikir untuk melancong pada masa itu tetapi Allah mengerakkan jariku untuk setuju dan tiket penerbangan ditempah..
hanya sebulan awal iaitu pada November 2017 dari tarikh penerbangan 16 Disember 2017..

Bermula persiapan untuk melancong musim sejuk ke Pulau Jeju, Korea selatan..
Pelbagai blog dicari dan dibaca untuk rujukan

Persiapan awal ialah melihat jangkaan suhu pada tarikh penerbangan sehingga tarikh penginapan..

perkara utama yang penting ialah pakaian musim sejuk:

1. Winter coat (wajib ada)

Aku memilih winter coat yang panjang dan labuh. hanya beli di Sasuke preloved bundle di Seksyen 8 bangi, selangor. Alhamdulillah dapat harga murah dan diskaun di sebabkan ada kesan koyakan (nama pun bundle biasa la tu..hahaha) tapi harganya RM80..
hanya 1 winter coat je..


2. Sweater (wajib ada paling kurang 1 helai)

Aku membeli 2 helai sweater di Sasuke Preloved bundle juga sebab kebetulan ada potongn harga tapi harga masih mahal juga (sebenarnya da malas nak pergi kedai lain)..harga untuk 2 helai ialah RM 60
1 helai yang tanpa hoodie. Ihsan google
1 helai ada hoodie (lebih baik sebab boleh tutup leher n kurang sejuk). Ihsan google.





























3. Sarung tangan (wajib ada)

mula-mula aku tidak mahu beli sarung tangan kerana ingin beli di Pulau Jeju sahaja. tetapi untuk berjaga-jaga aku membeli juga sarung tangan jenis kain tapi di Mr DiY je..murah je RM5.90. kalau boleh beli sarung tangan yang daripada kulit dan tebal supaya tahan sejuk
sarung tangan yang di beli di MR DIY. kalis salji dan xbasah bila main salji tapi masih rasa sejuk.

4. Stokin

aku pun tidak mahu beli stokin tetapi disebabkan jangkaan suhu adalah dalam lingkungan 0'C - 6'C..so aku hanya beli stokin di econsave sahaja..
stokin biasa je.. Ihsan google

5.Winter Boot

aku tiada kasut sneaker sebab semua kasut di kampung. kat Kolej cuma ada sandal sahaja. jadi aku buat keputusan untuk beli kasut di uptown sahaja. kebetulan jumpa orang jual barangan korea di Uptown Jalan reko, kajang. So terus beli winter boat.
pakai boot ni je..


6. Inner/ long John

aku hanya pakai inner yang sedia ada sahaja. Long john lebih sesuai dan perlu tapi aku tak cukup duit untuk beli. jadinya, aku hanya guna inner yang sedia ada sahaja. thermal shirt pun sesuai sebab ia macam long john juga dan biasa Uniqlo ada jual.

7. T-shirt

aku hanya bawa beberapa t-shirt sahaja untuk dipakai waktu melancong. disebabkan aku melancong 4 hari 3 malam, jadi aku bawa 4 helai baju supaya dapat gantikan inner/long john yang tidak cukup..

8. Seluar/ jeans

aku hanya membawa beberapa seluar jeans sahaja. yang pasti seluar jeans tu cukup tebal dan xkoyak supaya tak sejuk kaki. aku bawa dan pakai 3 helai jeans sahaja.


siap semua persiapan 2 hari sebelum tarikh penerbangan...nak tahu my journey to Jeju-do.. Just wait for my next entry..💓💓💓

Comments

Popular posts from this blog

geramye..

np la nasib selalu mcm gnie.. da keje tp buat silap ckit kena maki n mara.. kena mara ok lg ..blh time.. tp kalo smpai kena maki n mara dpn customer.. sape blh thn.. mmg la da minx maaf tp sakit dihati sape yg tahu kn.. mkn dlm 2..ade ke supervisor kate mmg keje kat situ stress ckit.. ade ke yg nk keje dlm keadan stress.. nmpk sgt ank2 "dato" nie mmg suka mgarah n mnnyakitkn n stress kn owg.. tp pelik plak..npe plak ank2 "dato" nie x reti2 nk keje kat laen.. bosan sy..sampai skrg rase mcm benci dgn ank2 "dato" nie... bkn 2 jek..speak english jek..mcm bgs sgt...tahu la pndai speak english.. benci...benci...benci...ank "dato" n org yg digelar "dato".. ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...

di MELAKA

hari 1st oklah.. not bad... kena lapor diri kat ketua program.. x msuk kelas 1 hari.. eskye msuk kelas  asyik kena lapor diri jek.. bosn plak.. ckp  benda  yg sme.. letih ulang byk kali.. ade plak 1subjek 2.. aq x msuk.. dah kena diri  kat depan.. kenalkn diri plak  2.. malu gile.. lepas 2  da  ok.. cume subjek dn jadual jek wat hal.. mmg selalu mcm g2... bosnlh....